onsdag, september 12, 2007

Vår hund finns inte mer... :(:(:(


Det här kanske jag skulle ha skrivit för flera dagar sen, men jag har faktiskt inte haft vare sig ork eller lust... men vår goa Bonny dog i fredax - helt oförberett och plötsligt! Vi misstänker att det berodde på hjärtat, en stor infarkt eller nåt liknande... för det var över på ingen tid! Hon föll ihop på hallgolvet och från den ena sekunden till den andra så var hon borta:(
Prata om chock för oss alla... tyvärr så råkade Tom bli den som såg förloppet först, utan att först fatta vad som var på gång egentligen - ja det var knappt att vi fattade ens!
Hon hade ju inte ens varit sjuk! Så att det bara var möjligt att det kunde ske så snabbt är fortfarande ganska ofattbart även om jag samtidigt är lättad över att hon slapp lida och att vi slapp o ta beslutet om att eventuellt avliva henne! Men iallafall...

Pojkarna har varit (är) otroligt ledsna... ett tag trodde jag knappt att dom skulle sluta gråta ens:( Men så är det ju... bättre att gråta än att lägga locket på. Gråtit har ju även jag gjort, så pass att man nästan blev trött på att gråta... hemskt är det!


Iallafall... vad gör man med en stor hund på 50kg som dör hemma??? Ja, vi var lite rådvilla först... djursjukhuset... kremera... eller vad?
Vi hade tur skulle jag vilja säga... med god hjälp av en god vän (Tack Pia!!!) så är hon nu begravd på en djurkyrkogård inte så långt härifrån o med tiden kommer hon att få både sten o en skylt med sitt namn på! Det kändes faktiskt riktigt bra, mitt i allt elände. Dels fick även barnen se en värdig avslutning på det hela även om nu många tårar föll:(
Trodde det skulle vara jättedyrt med en vanlig begravning, men döm om min förvåning då det gick under 500-lappen!
Jag tror nog att dom flesta kremerar sina djur förvisso eller gräver ner dom i trädgården, men för det första kunde jag inte med tanken att gräva ner 50kg hund i vår trädgård och för det andra så får man ju inte lov ens! Sen vad gäller kremering... visst, ok - men det hade kännts knepigare på nåt vis o åka dit o ha avslutningen på det viset med barnen osv.
Men som med allt annat så kan man ju vrida o vända på en sådan diskussion i det oändliga och alla gör ju efter tycke o smak såklart... vi gjorde det som kändes bäst för oss och nu har vi ju t.o.m ett ställe o köra till om vi vill.

Men fy vad det känns jobbigt nu... tomt o tyst! Ingen som möter en i dörren eller smyger upp sitt stora huvud under armen på en... usch... vedervärdigt! Hon fyllde verkligen en plats i våra liv och kommer alltid o finnas kvar hos oss i våra hjärtan!
Snittåldern för en leonberger är 8 år (7,8 för hanar och 8,2 för tikar) och Bonny skulle bli 8 år i december... så prata om att följa statistiken:( Jag trodde verkligen i min enfald att vi skulle få ha henne kvar iallafall ett par år till... hon var ju frisk! Visst hade vi märkt på henne att hon blivit gammal, speciellt det sista halvåret... tröttare, lugnare och lite segare rent allmänt! Men vad begär man av en stor ras, dom blir ju tyvärr gamla fort:(
Men men...

Pojkarna har pratat ganska mycket om det hela och lär så göra o det är ju bara bra och skönt att dom vill prata! Meningen är ju inte att vi ska vare sig glömma henne eller att hon nu är borta. Men man får väl förlika sig med att vi faktiskt får vara utan henne nu och enbart leva på minnena, iallafall tids nog.

Detta hände nu i fredax och vi begravde henne dagen efter... egentligen skulle jag ha varit i Hbg o scrappat eftersom Scraproom hade CyberCrop... men det blev ju inget med det - till en början! Jag hade ringt mina kompisar o allt o avsagt mig allt scrappande den dagen... men efter alla mängder av tårar så beslöt vi oss skingra tankarna iallafall o vi åkte iväg ändå, killarna följde oxå med o fick leka ihop med barnen där - det var nog precis vad vi alla behövde just då... lite time-out. Så det blev ändå att vi samlade ihop oss några vänner den eftermiddagen... det höll ju på från 9.00 till 24.00 så vi hann ju med en hel del:)

Först satt jag o gjorde precis ingenting... var ganska så tom i skallen efter allt som hänt, så det var egentligen ganska skönt o bara få vara en stund ihop med dom andra. Men till slut fick jag gjort 2 st lo's till 2 olika utmaningar på CC och självklart blev den ena på Bonny o pojkarna:)
Här kommer dom båda...


Så ett varmt tack alla ni som känner er träffade, för en mysig helkväll:)

Annars har veckan gått i skolans tecken... jättekul o stimulerande är det o vår lärare är superb att lyssna på:) Har lärt mig massor av nytt så det känns givande! Men gårdagen då jag satt själv hemma o gjorde en del av inlämningsuppgifterna till skolan så kändes det bra tungt! Tyckte enbart att jag såg o hörde Bonny precis överallt:( Det lär nog ta sin tid innan minnet av henne lägger sig... om det nu gör det???

Kram på er alla!
*S*

10 kommentarer:

Anonym sa...

Fy fan - jag beklagar verkligen sorgen över Bonny... Läste allt i din nogg & man tänkte tillbaka på när vi hade hund då jag var yngre... Dock skönt att Bonny slapp lida men det kan inte ha varit lätt för stackars Tom heller som fick se alltihop... Man får ju tänka som så att hon har det bra där hon är nu & ni har ju många fina minnen av henne!! Vi ska snart få fixat datorn men det dröjjer nog någon vecka till men jag hör av mig när det är fixat!! Sköt om dig & ha det så bra som det går!! Mega Kram *Sanna*

Monkan sa...

Hej gumman. Jag är verkligen ledsen för er skull..vilken otrolig chock för er alla. Tänker på er alla och hoppas ni tar er igenom detta...
kram monika

Anonym sa...

Oj.... förstår att det måste ha kommit som en chock...
Mina tankar är verkligen hos er nu!
Sköt om er allihop!

Kramar i massor
Mette

Pia sa...

massor med kramar till er. Ni slapp i alla fall se henne lida och det är ju värt mkt när nu första chocken har lagt sig...

Helena Påhlsson sa...

Vet precis hur det känns, vår Alfons fick somna in för 2,5 år sedan. Jag hörde honom lääänge efter det och kan faktiskt fortafarande i vissa läge höra/känna honom... Ta vara på varanadra ! Tack kommentaren i min blogg...

Ika sa...

Kära Vännen, vad ledsamt att ni har mist er kära hund. Jag förstår att ni fick en chock och att sorgen är oändlig just nu. Ta hand om er! Många tankar till er!
Styrkekramar från Marika

Anonym sa...

Jag kan tänka mig att det kom som en chock för er när eran vovve dog helt utan förvarning. Kan inte annat än att beklaga vännen, jag tycker det är så tråkigt för er.

Även om det är svårt att tänka i dom banorna just nu, så kanske ni sedan kan känna att det var ju ändå tur att hon inte blev sjuk och fick lida sista tiden för det är ju hemskt.

Men eran vovve var med er in i det sista och fick leva ett underbart och lyckligt liv tillsammans med en underbar familj - han kunde inte haft det bättre någon annanstans.

Kram Kram
Carina

Anonym sa...

Massa superstora kramar till dig och din familj! Är så lessen för er skull!!
Underbara inspererande alster har jag i alla fall hittat här inne....
Kramis/Lena S

Anonym sa...

Var & klippte mig idag, är rätt så nöjd... Har även köpt ljusblå mascara, ny ljusblå kajal & ett rosaaktigt Lipfinity då jag ska sminka mig med blått smink nu då jag tycker bäst om blått smink!! På fredag ska vi gå på Liseberg om inget annat kommer ivägen, ska bli kul!! Är du färdig med ditt pluggande nu föressten??? Min syster & hennes man är i Italien på smekmånad, kommer hem igen inom några dagar, fick vykort av henne igår - kul att läsa vad dom gjort!! Nä, du får ha de så länge!! Stor Mega Kram Sanna

Anonym sa...

Hur har ni det?
Tänkt så mycket på er...

Du frågade ang mitt jobb...
Jag jobbar som receptionist två veckor och "vanlig" uska fyra veckor... Och så rullar det på.
Det är verkligen perfekt!

Kramar
Mette

Några rader om mig...

Några rader om mig...

Jag är en quinna på 39 år som är boendes med min familj som består av man o 2 pojkar på 9 o 11½ år. I nästan 8 år fick vi vara lyckliga hundägare till en underbar leonbergertik vid namn Bonny, men hon gick dessvärre hastigt bort nu i september:(
Så nu har vi "bara" 2 marsvinspojkar vid namn "Kalle & Fnatte"!
Men - tilläggas bör att för ett par månader sedan utökades familjen med en styck katt vid namn "Kasper"! Precis vad vi behövde:)

Bor gör vi i ett gammalt gruvhus i en liten by ett par mil utanför Helsingborg.
När jag inte har fullt upp med min familj, mitt hem o mitt jobb på natten inom äldreomsorgen så är mina främsta fritidssysselsättningar att sova o äta... fniss:)

Skämt osido... för att må bra o ladda mina batterier så blir jag glad om jag får hålla på med scrapbooking, fotografera, datorn, läsa, skriva brev och träffa mina vänner... när tiden tillåter - om inte, så får man ta sig tid då o då!

Ni kommer att finna en hel del om min scrapbooking här och även mina grabbar - så vet ni det:)

Ha ett underbart liv!



Online
Idag
Denna vecka
Denna månad
Totalt
Powered By Blogger