tisdag, november 13, 2007

"Viktväktarna - en sekt för tjockisar"....


....som Tiffany uttryckte det i "Hipp Hipp":) För säga vad man vill, visst är det som en sorts sekt?! Visst är det lite hjärntvätt - att inbilla en att man ska ersätta chokladsuget med ett knippe morötter o dipp? Hihihihi!
Nja, skämt osido... det är väl trots allt ett bra sätt o ändra sin livsstil till det bättre ändå - eller? För inte 17 har jag mått bra när jag var o varannan kväll murat in ett 200 grams Marabou choklad och länsat skafferiet på digestivekex-smulor och letat i frysen efter nån bortglömd rea-kaka från torsdagens utförsäljning på Go'biten!? Likaså när jag tvunget skulle ha en extra portion med potatisgratäng o extra sås fastän jag redan var mätt osv. osv. Listan kan göras oändlig...
God mat är verkligen min akilleshäl, det är bara o erkänna o det innefattar verkligen allt i stort sätt:)


Det dumma är oxå att jag vet exakt hur jag ska göra för att gå ner o få ordning på mina matvanor, jag vet ju verkligen det! Men när jag är ur gängorna så talar inte mitt sunda förnuft, inte ett smack! Bara det att jag nu äter en ordentlig frukost gör att jag håller mitt blodsocker i en jämnare balans över dagen plus att 'suget' blir mindre. Jag är ju ingen frukostmänniska o kommer nog aldrig att bli... det är nog den enda måltiden på dan som jag är tvungen att nästan tvinga i mig o det får jag ju lära mig. Resten av dan' är inga problem.

Ikväll var jag iallafall där ihop med en kompis - som oxå varit med förr, men börjat nu igen:) Jag har ju varit igång några veckor nu o det känns riktigt bra o jag är helmotiverad:) Däremot har ju min maginfluensa från förra veckan ställt tilld et ganska så rejält o jag känner fortfarande av den faktiskt... tror jag har krympt magsäcken till en valnöts storlek, haha:)
Iallafall visade vågen på hela 2,7kg minus idag o det är ju inte undra på! Så nästa vecka får jag ju vara beredd på ett eventuellt bakslag såklart. Men som vi sa... en liten del av dom 2,7 är ju äkta viktminskning med trots allt:)
Fast oavsett vilket är inte en magsjuka nåt jag rekommenderar, fy...


Sammanlagt har jag iaf gått ner 3,4kg på 3v, så visst är jag nöjd:)
"Bara" 9kg kvar ungefär... öh! Så det ska gå... det är ingen enorm övervikt, men som jag nog nämnt förut så har jag ingen lust o "äta upp mig" tills jag har kanske 20-30kg o kämpa med, inte om jag kan låta bli iaf!
Hur som haver så ska man ju framförallt trivas med sig själv o må bra, det är ju huvudsaken tycker jag:)

För övrigt är det megalugnt på jobbfronten! Det har nog aldrig varit så lugnt nån'gång sen jag började i teamet för över 6 år sen! Återigen - jag lider absolut inte av att vara ledig, men det blir ju dessvärre minustimmar i längden om jag inte får jobba. Fast med 75% tjänst i botten så är det inte hela världen o jobba upp när det väl vänder, för det gör det till slut.
Men tills dess tänker jag bara njuta av min ofrivilliga ledighet - skulle inte vara fy skam o vara ledig konstant:)

Tjingeling

3 kommentarer:

Pia sa...

Det var inte illa viktnedgång, hoppas det håller i sig... Det är ju kul när man kan gå ner i vikt, men jag känner som dig... jag VET vad som ska till men det blir inte av i vardagen...

Storstadslivet efter 40 sa...

Kul att du känner dig nöjd att du tappat i vikt. Men jag tyckte att du var fin som du var! Bara du mår bra så..så tappar du de övriga nio på ett nafs
Kram annette

Lilo sa...

Kul att du tog en liten lott, bättre lycka nästa gång. Blä, magsjuka, jag är livrädd för sådant. Duktigt av dig att kämpa på med vikten, jag är också en chokladälskare.

Några rader om mig...

Några rader om mig...

Jag är en quinna på 39 år som är boendes med min familj som består av man o 2 pojkar på 9 o 11½ år. I nästan 8 år fick vi vara lyckliga hundägare till en underbar leonbergertik vid namn Bonny, men hon gick dessvärre hastigt bort nu i september:(
Så nu har vi "bara" 2 marsvinspojkar vid namn "Kalle & Fnatte"!
Men - tilläggas bör att för ett par månader sedan utökades familjen med en styck katt vid namn "Kasper"! Precis vad vi behövde:)

Bor gör vi i ett gammalt gruvhus i en liten by ett par mil utanför Helsingborg.
När jag inte har fullt upp med min familj, mitt hem o mitt jobb på natten inom äldreomsorgen så är mina främsta fritidssysselsättningar att sova o äta... fniss:)

Skämt osido... för att må bra o ladda mina batterier så blir jag glad om jag får hålla på med scrapbooking, fotografera, datorn, läsa, skriva brev och träffa mina vänner... när tiden tillåter - om inte, så får man ta sig tid då o då!

Ni kommer att finna en hel del om min scrapbooking här och även mina grabbar - så vet ni det:)

Ha ett underbart liv!



Online
Idag
Denna vecka
Denna månad
Totalt
Powered By Blogger