tisdag, januari 22, 2008

Det e' inte lätt o va' människa ibland...

Jag tycker verkligen inte det - det är banne mig inte lätt o vara tålmodig o pedagogisk i alla lägen när ens barn inte tycker att dom ska göra läxorna, trots att man miljoner gånger redan gått igenom varför man ska göra dom o vad konsekvenserna kan bli om man låter bli osv. osv.
Känns det igen?
Nu har jag visserligen ett barn som har lite svårt för sig oxå o då blir det ju en extra utmaning var gång man ska på det, men ändå.
Var ska man hitta dom rätta orden, dom rätt uppmaningarna som peppar o uppmuntrar, det positiva humöret... när man i ärlighetens namn inte orkar o allt blir fel?
Tårarna sprutar o rösterna höjs o sen kommer det dåliga samvetet för att man inte varit taktiskt o pedagogisk... ja som sagt, jag tycker inte det e lätt o vara människa ibland...
Jag blir fullkomligt utpumpad efter en sådan pärs... för att inte tala om hur sonen måste känna sig! Men men... det var idag det - förhoppningsvis upprepar det inte sig 2 dagar på rad... kanske?


En positiv sak vi fick gjort innan helgen iallafall det var o fixa hål i örat på Rasmus:) Det har han frågat efter länge o väl, så nu fick det minsann bli av:)
Stolt som en tupp var han när det var gjort o han kom ut ifrån butiken:) Han tyckte inte ens det var så farligt - fastän hjärtat höll på o banka sig ur bröstet på honom precis innan berättade han:)



Natten till idag fick jag jobba med min goa gamla nattakollega (jag jobbade ju enbart natt för ca.7 år sen) och natten till ära så hade hon sin nya vovve med sig - Frida!
3½ månad är hon och av rasen Bichon Havanaise... är hon inte bara så bedårande söt?!?


Gissa om jag anmälde mig som framtida hundvakt:)

Ikväll bär det av till viktväktarna... *suck* Denna sekt... jag måste, men reder det knappt just nu - men jag måste ändå, liksom - fixar det inte själv helt enkelt.
"Wish me luck"!

Ha det kanon!
*S*

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hej min vän!
Lycka till med viktnedgången! Du får berätta lite hur deras strategi ser ut nu för tiden. Jag var ju med själv för 5 år sen, men skulle i ärlighetens namn behöva gå med igen...

Inte lätt att alltid vara "den perfekta föräldern", men man måste ju få visa trötthet och utmattning OXÅ, så länge man förklarar och ber om ursäkt efteråt om man höjde rösten. Förhoppningsvis är det bara en tung period som går över. Har du hört dig för om han kan få extra stöd i skolan? Det är kanske lättare att sitta med en lärare själv lite extra.
Lycka till nu med allt!
Kram Rosie!
www.bilddagboken.se "darchebro"

Anonym sa...

Ja du.... Det är verkligen inte lätt med barn/ungdomar alla gånger... Med tjejerna har det aldrig varit några problem med eftersom de alltid har gjort sina läxor själva och skött dem så bra.
Men med sonen är det något annat... Han tycker att läxor är bland det värsta som finns och då blir det alltid bråk och skrik när han ska göra dem...

Och är det inte hans läxor så är det stora tjejen som jämt är tjurig för allt och ingenting...

Ja, att vara mamma är inte lätt!

Stor kram till dig.
Mette

Pia sa...

Så trist att ha sån kamp om läxläsningen. Hoppas det blir bättre snart. Jag ser inte fram emot just den saken även om jag ibland skulle kunna önska att mina barn var lite större...
Så kul att det gick bra med håltagningen av Rasmus öra. hihi Visa bara inte för isac för då vill han också ha...

Anonym sa...

Visst kan det vara tufft! Men kämpa på gumman & du också Rasmus.
Fia är likadan! Hon blir såååå trött lagom till läxan ska göras. & Petter..... hen blbir sååååå ledsen & "gråtfärdig" . Det är såååå synd om just honom =). Det går över snart ?? Gulligt med ett litet hål ja,,,, =)
Jag var på glas-smyckeskursidag.
Fantastikt kul !!!

Jeanette

Ika sa...

Oj, oj oj...hur hinner du med allt?!Och nu ska du börja hundvakta också! (skojar bara)
Känner PRECIS på pricken igen dendär otillräcklighetskänslan man ibland hamnar ut för då det gäller ens barn.Så många känslor på en och samma gång i ett stackars modershjärta.Men som du skrev "det var idag det". Det är bara att t anya dag när en ny dag gryr-på det viset är livet bra iallafall:)

Vad fin Rasmus är med sitt örhänge!
Mina pojkar har också haft, men det blev kortvariga historier.

Lycka till med VV. Jag hejar på dig!

Onsdagskramar till dig!

Monkan sa...

HEJ !Ja, inte är det lätt alla gånger med kidsen....ifjol hade jag det så med sonen S och man fick tjata, tjata, tjata, men i år är det 100 % bättre och han gör alla läxor självmant utan problem. Helt underbart!!! Kämpa på, en dag tackar dom dig för att du varit så "jobbig"...lycka till med VV, hoppas det går bra för dig
kram kram

Några rader om mig...

Några rader om mig...

Jag är en quinna på 39 år som är boendes med min familj som består av man o 2 pojkar på 9 o 11½ år. I nästan 8 år fick vi vara lyckliga hundägare till en underbar leonbergertik vid namn Bonny, men hon gick dessvärre hastigt bort nu i september:(
Så nu har vi "bara" 2 marsvinspojkar vid namn "Kalle & Fnatte"!
Men - tilläggas bör att för ett par månader sedan utökades familjen med en styck katt vid namn "Kasper"! Precis vad vi behövde:)

Bor gör vi i ett gammalt gruvhus i en liten by ett par mil utanför Helsingborg.
När jag inte har fullt upp med min familj, mitt hem o mitt jobb på natten inom äldreomsorgen så är mina främsta fritidssysselsättningar att sova o äta... fniss:)

Skämt osido... för att må bra o ladda mina batterier så blir jag glad om jag får hålla på med scrapbooking, fotografera, datorn, läsa, skriva brev och träffa mina vänner... när tiden tillåter - om inte, så får man ta sig tid då o då!

Ni kommer att finna en hel del om min scrapbooking här och även mina grabbar - så vet ni det:)

Ha ett underbart liv!



Online
Idag
Denna vecka
Denna månad
Totalt
Powered By Blogger