måndag, april 28, 2008

Långledig!


Ja, man lever verkligen för denna långledighet - iaf gör jag det:) Jag har precis gått av mitt 3'e nattpass o nu väntar 9 dagars fritt! Jag har kommit till ett skede i livet då jag mycket väl skulle kunna tänka mig att gå hemma på heltid - bara vara o komma ikapp mig själv o försöka få mer tid med familjen... hade nån' kommit o föreslagit detta när barnen var jättesmå så hade jag bara skakat på huvudet! Men som sagt - alla är vi olika o allt har sin tid.
Men självklart är ju idéen helt utesluten - ekonomin finns ju bara inte till det.

Däremot är jag jätteledsen över att mycket av min lediga tid går åt att bråka o kiva med store sonen o hans slit med läxorna:(

Vi blir båda helt utmattade både känslomässigt o fysiskt. Det är ett fruktansvärt dilemma - allt berömmet från skolan vi får för att vi kämpar så o att jag tar mig denna tiden för att stötta honom och min förtvivlan över att bara vara osams o inte hinna med nåt kul med pojkarna:(
Det känns verkligen orättvist många gånger... varför ska han behöva kämpa så mycket? Varför ska inte vi kunna hinna med lite kul saker i veckorna istället som kanske många andra familjer?
Eftermiddagarna här blir som ett infekterat vakum ibland när vi ska sätta oss o börja... det räcker med så lite för att hans koncentration eller tålamod ska brista! Bara en sån enkel sak som att telefonen ringer... det kan verkligen bli kaos:(

Nä fy... man har en klump magen alla dom dagarna han måste sitta med sitt.

Han har nog all tänkbar hjälp han kan få från skolan, men sen ligger ju faktiskt resten på honom - jag kan hjälpa o stötta honom, men det är ju faktiskt inte jag som ska göra läxorna åt honom!
Han ska ju utredas ordentligt för dyslexi till hösten... och det blir nog bra med det - men kämpandet lär ju kvarstå gissar jag...

Jag tänker mycket på alla dom som fixar o jobba heltid, sköta hem o familj smärtfritt utan problem - dom är så beundransvärda tycker jag!
Jag jobbar deltid o orkar dåligt ändå...
Sen självklart så finns det den kategorin av familjer som enligt skolan inte lägger 2 fingrar i kors för sina barn oavsett hur mycket hjälp dom behöver o det kan chocka mig enormt!
Jag försöker åtminstone, även om jag är påväg att kasta in handduken hur många ggr som helst.

Ja hur man än vrider sig så är häcken bak... *suck* Det lär väl visa sig i framtiden om det har varit värt alla gråa hår - eller inte...
Jag hoppas iaf att han kommer att förstå att jag har gjort det för hans bästa o inget annat.

Nu hojtar kidsen att dom vill ha sällskap i soffan o se "Ensam Hemma 4"... passar mig ypperligt efter 3 nätter och en seg eftermiddag med läxor o fotboll:)

Ha det bäst *S*

4 kommentarer:

Anonym sa...

Visst är det härligt ute ....& jag tänker mycket på er ute i Nyvång. Kämpa på ,,,det kommer att ge resultat förr eller senare.

Just nu har Petter "öppnat" sig lite när det gäller läsningen & det känns HELT fantastiskt..

Vi ses på fredag=P

Jeanette

Pia sa...

massor med kramar till er, det behöver ni! Jag förstår absolut att det är jobbigt för er men som jeanette säger så kommer det att ge frukt så småningom även om den tiden känns som en evighet!!

Storstadslivet efter 40 sa...

Det finns inga familjer som e perfekta. Bara man gör sitt bästa så får man belöningen några år efteråt. det e ingen dans på rosor att jobba, sköta hem och familj och samtidigt hinna med sig själv. Kämpa på bara

Vi tänker på dig, kramar ekeby

Anonym sa...

Ge inte upp! Tufft men det ger resultat!!!!

Några rader om mig...

Några rader om mig...

Jag är en quinna på 39 år som är boendes med min familj som består av man o 2 pojkar på 9 o 11½ år. I nästan 8 år fick vi vara lyckliga hundägare till en underbar leonbergertik vid namn Bonny, men hon gick dessvärre hastigt bort nu i september:(
Så nu har vi "bara" 2 marsvinspojkar vid namn "Kalle & Fnatte"!
Men - tilläggas bör att för ett par månader sedan utökades familjen med en styck katt vid namn "Kasper"! Precis vad vi behövde:)

Bor gör vi i ett gammalt gruvhus i en liten by ett par mil utanför Helsingborg.
När jag inte har fullt upp med min familj, mitt hem o mitt jobb på natten inom äldreomsorgen så är mina främsta fritidssysselsättningar att sova o äta... fniss:)

Skämt osido... för att må bra o ladda mina batterier så blir jag glad om jag får hålla på med scrapbooking, fotografera, datorn, läsa, skriva brev och träffa mina vänner... när tiden tillåter - om inte, så får man ta sig tid då o då!

Ni kommer att finna en hel del om min scrapbooking här och även mina grabbar - så vet ni det:)

Ha ett underbart liv!



Online
Idag
Denna vecka
Denna månad
Totalt
Powered By Blogger