söndag, oktober 07, 2007

Söndag kväll...


Ännu en vecka är snart över... det verkar som om det oftast blir ett inlägg i veckan från mig... "I wonder why"? Kan det vara att dagarna är fullspäckade jämt - prata om "livets ekorrhjul" eller nåt:) Nåväl, nu ska vi inte bli djupsinniga här... nåt' har jag väl att plita ner även efter denna vecka! Inte för att jag lever nåt' 'jetset-liv', men ändå:)

Min utbildning travar på... fortfarande lika inspirerande o lärorik! Jag hade inte blivit ledsna om dom hade förlängt den med 7 veckor till om man säger så:)
Denna veckan har vi betat av två väldans intressanta studiebesök!

Det ena ingick i våra fältstudier - vi fick själva kontakta ett ställe som vi skulle besöka o intervjua personalen bl.a. Jag och en kollega beslöt oss för att åka ihop o hamnade på ett litet boende för funktionshindrade barn. Avdelningen vi hamnade på råkade vara inriktad på autistiska barn i tonåren... otroligt intressant! Personalen där var guld! Dom tog sig verkligen tid med oss och både berättade o visade massor o det var mer än vi hade räknat med! Sen fick vi givetvis träffa alla barnen, 4 st bodde där. Jag har kommit på en bra titel på dessa autistiska barn... "Det gåtfulla folket". Dom är verkligen ett mysterium för mig alltså... jag undrar om jag någonsin kommer att bli klok på denna s.k störning?!
Men givande var det, på många vis!

Dagen efter fick vi åka till en skola för funktionshindrade barn, men dit åkte vi alla från klassen (vi var uppdelade på hälften förståss). Det var oxå en intressant inblick i en ny verksamhet. Men samtidigt så... beklämmande:( Tyckte ändå man gick därifrån med sorg i sinnet, samtidigt som man återigen var så enormt tacksam för att man fått 2 friska barn!

Visst, allt kan hända dom i livet ändå som skulle kunna förändra dom för alltid... men det vet man åtminstone inte i förväg! Däremot dessa barn som föds med sjukdomar o funktionshinder... eller som drabbas av syrebrist vid förlossningen o får skador... hua:(
Ja, det var verkligen blandade känslor man gick hem med den eftermiddagen...

En kväll den här veckan bestod av scrapping och hör o häpna, det blev hemma hos mig:) Japp, nu går det som sagt att vistas i köket igen - jippie!!!
Eller som båda mina killar sa när köksbordet kom in igen: "Ska du scrappa ikväll mamma???" Tihi! Så nu vet ni det - vi har inget köksbord, utan ett scrapbord:)


Vi fyllde köket rätt bra denna kväll... Pia kom och Vera och hennes syster från Tyskland som var på besök just nu och även Vera's dotter tittade förbi:) Dom två sistnämnda är inte fast i det här scrapträsket, men hålla oss sällskap gick alldeles ypperligt ändå:) Vi fikade massor - hemmagjord äppelkaka bl.a och kanelbullar (tack Pia!) o en hel del kaffe slank ner under kvällens gång! För att inte tala om allt vi hann o ventilera:)

Vad fick jag gjort... jo en del faktiskt:) 3 st lo's - helt ok för att vara jag! Är ju defitivt inte känd för att vara nån' 'snabbscrappare' precis:)
Två kan jag visa, men den tredje är till en utmaning... få se hur det slutar:)
Här är två av dom iaf...



Igår lördag blev det en heldag i Ullared - jag o Pia åkte upp... vi var mentalt förberedda på jordens kö och smockat med folk med tanke på att det dels var lördag + lönevecka... men... hur mentalt förberedd man ändå är... så blev det ändå en smärre chock när vi väl kom dit!
Bilen fick vi parkera så långt bort att vi knappt visste att just den parkeringen fanns... och sen när vi fick se kön... yikes!!! Den ringlade bokstavligen runt i byn... Så det var bara precis o dra tre djupa andetag o börja samla kraft:) Pia ställde sig i kön medans jag gick på 'vagn-jakt'! Jag travade nog på ett bra tag... dom 2 första jag frågade som kom med fullastade vagnar var bara påväg mot sina bilar för att lasta av och sen gå in igen!!!
Men tredje gången fick jag napp - en mor o dotter som kom gåendes med varsin vagn - dom var på väg hem:) Så jag fick bägge deras vagnar o jag tackade vördnadsfullt o hjärtligt, hihi!

Jag har nog inte upplevt kö där uppe alls på jag vet inte hur många år faktiskt - vi har verkligen haft tur! Mycket folk har det kunnat vara, men ingen kö... Nu var det både och - både mycket folk och kö!

Men men... tro inte att det hindrade oss från att shoppa - nixpix! Jag hittade mycket fint till grabbarna, blev så himla nöjd:) Jag köpte mig 2 par "innemyspysresår-byxor", tihi... muggar hittade jag oxå - med dö'skallar på:)
Superbilliga fotofix o plastfickor till scrappingen - perfekt! Sen blev det ju en del rengöringsmedel, plastfolie, fryspåsar etc. etc. toalettartiklar som t.ex schampo/balsam o hårfärg mm.

Jag vet att jag gjorde av med över 3000kr, men jag minns alltså inte exakt hur mycket?!? Anledningen till det var att kvittot låg i botten på den kassen där jag lagt alla rengöringsprodukter i plus schampoo mm. osv. Där lyckades flaskan med "ta-bort" börja läcka (den var tydligen inte riktigt igenskruvad) och det hade den gjort rejält... så pass att hela kvittot vart genomsurt plus att all text gick bort! "Hokus pokus"... tänk vad "ta-bort" är bra på att just "ta bort" allt!!! En av dom få saker som fortfarande gick att skönja på kvittot var faktiskt just "ta bort"... suck! Men men... det är ju givetvis inte värre än o kolla på mitt Ge-Kå's konto när jag ska betala in summan, det är ju inga problem egentligen, men lite typiskt var det:)
Tycker 'Ge-Kå's' kortet är kanon... skulle man mot all förmodan handla 'för mycket' så är den ändå en räddning på plats, sen kan man alltid föra över pengar i lugn o ro hemma. Likaså slipper jag gå runt där med kontanter i väskan, behöver bara ha kortet på mig - perfekt!

Så trots smockat med folk till bristningsgränsen så vart vi nöjda båda två:) Men det är ju inte direkt att rekommendera... en lördag runt löning, hm...

Nej gott folk - detta blev långt nog!
Nu kallar ejderdunen o en ny dag i skolan imorgon:)

Tjolahopp!
*S*

4 kommentarer:

Storstadslivet efter 40 sa...

Hej Sonja
Jag som var inne på Gekås i dagarna tre gjorde av med mer pengar ;) Men det var det värt

Anonym sa...

Idag kom Ken & hämtade hårddisken, han sa att vi kunde få tillbaka den i nästa vecka - skönt att veta!! Idag är Anders ledig + att han bett sig ledig imorgon oxå!! Själv har jag städat idag + slängt sopor, glas & batterier - skönt att ha det gjort!! Imorgon har jag tvätt - dom renoverar den ena stugan nu så man får en timme extra med den som används & det lär jag behöva då jag har en del nu + sängkläder... Ha de gott så hörs vi!! Kramizzz *Sanna*

Pia sa...

Tack själv för scrapkväll och gekåsdagen... Och klart att vi skulle ha kanelbullar, det var ju kanelbullens dag ju!!

Ika sa...

Hej Sonja,

Jag förstår precis vad du menar med "det gåtfulla folket". Varje dag jobbar jag med två autistiska barn (och barn med andra handikapp också) och det är verkligen fascinerande, givande och underbart roligt! Men trots detta känner man ju en liten frustration inom sig då man inte alltid når deras värld-den värld de lever i och som vi inte har insyn i. Jag tror vi s.k "normala" aldrig kommer att lyckas helt och fullt att förstå deras värld.
Ha ett trevligt veckoslut!Här är det några minus nu i kväll. Väntar hem äldre sonen nu till helgen så det blir roligt! Ha det gott!

Några rader om mig...

Några rader om mig...

Jag är en quinna på 39 år som är boendes med min familj som består av man o 2 pojkar på 9 o 11½ år. I nästan 8 år fick vi vara lyckliga hundägare till en underbar leonbergertik vid namn Bonny, men hon gick dessvärre hastigt bort nu i september:(
Så nu har vi "bara" 2 marsvinspojkar vid namn "Kalle & Fnatte"!
Men - tilläggas bör att för ett par månader sedan utökades familjen med en styck katt vid namn "Kasper"! Precis vad vi behövde:)

Bor gör vi i ett gammalt gruvhus i en liten by ett par mil utanför Helsingborg.
När jag inte har fullt upp med min familj, mitt hem o mitt jobb på natten inom äldreomsorgen så är mina främsta fritidssysselsättningar att sova o äta... fniss:)

Skämt osido... för att må bra o ladda mina batterier så blir jag glad om jag får hålla på med scrapbooking, fotografera, datorn, läsa, skriva brev och träffa mina vänner... när tiden tillåter - om inte, så får man ta sig tid då o då!

Ni kommer att finna en hel del om min scrapbooking här och även mina grabbar - så vet ni det:)

Ha ett underbart liv!



Online
Idag
Denna vecka
Denna månad
Totalt
Powered By Blogger