torsdag, maj 24, 2007

Mycket skola den här veckan...


...har det blivit! Dels fick jag äran att gå den nya instruktörutbildningen i "Hjärt och Lungräddning" i tisdags och idag har jag varit med store sonen i hans klass hela dagen plus att förskolan hade 'öppet hus' på eftermiddagen och även där tittade jag förbi:)

Egentligen började det redan i måndags då jag gick på en föreläsning om "Konflikthantering" som vi blivit tipsade om via jobb! Den var på 2 timmar och väldigt givande måste jag säga:) Tiden bara rann iväg när man lyssnade på honom - 'Fredrik Bhom' hette föreläsaren, ett namn att lägga på minnet tycker jag! Han berättade o förklarade på ett lättsamt o roligt sätt o lämnade mycket till eftertanke... mera sånt säger jag:)

Samma kväll gick jag på ett möte på skolan - "Föräldrarådet"... 3'e gången jag är med! Brukar vara väldigt givande möten... men uppslutningen däremot är under all kritik - denna gången var vi 9 st föräldrar, varav 2 par!!! Dom föregående mötena har inte varit mycket bättre... men jag tycker det är bra att dom finns. Mycket som kommer upp när man börjar prata... Fattar inte riktigt varför inte fler föräldrar kan offra en timme 2 gånger per termin??? Mysko... Att man inte kan närvara på allt är ju självklart, men nån'gång iallafall... eller?

Sen var jag även på en föreläsning i tisdags som handlade om "Lugnande läkemedel", men det var däremot mindre givande tyvärr... en läkarpraktikant som stod o berättade... men det var ganska djupgående o teoretiskt... inte riktigt vad någon av oss hade väntat sig. Så där måste jag erkänna att ögonlocken blev väldigt tunga imellanåt!

Igår onsdag däremot var det en kanonutbildning jag fick gå på... en instruktörutbildning i "Hjärt&Lungräddning" - otroligt givande och intressant! Instruktören som lärde oss var jätteduktig och hur trevlig som helst! Det visade sig ganska snart att vi var en väldigt intresserad grupp som ställde mycket frågor, så man kan nog säga att vi fick ut maximalt utav dagen:)
Det ska verkligen bli en utmaning att få lära ut allt detta nu till kollegorna på jobb! Men först måste jag beställa en massa kursmatrial och 'dockor' som vi måste ha att öva på... :)

Jag tycker verkligen allt sånt här är så himla roligt och intressant och hade jag varit yngre eller åtminstone haft ekonomi till det, så hade jag läst vidare... men... tja, nu är det ju som det är:)

...och som sagt - idag tillbringade jag dagen hos min store sons klass och det var riktigt givande det med:) Jag är otroligt glad för hans fröken och vi har alltid haft lätt för att prata, så det känns jätteskönt! Vi tycks ha samma värderingar o mål i vårt sätt o tänka, även om hon är av den äldre stammen. En person med stor erfarenhet och människokännedom, vilket jag värdesätter mycket...

Samma eftermiddag hade även yngre sonen 'öppet hus' på förskolan och även där hann jag med och avsätta en stund och prata med fröknarna, även dom hur trevliga o lättsamma som helst:) Känns verkligen som om man haft tur med barnens lärare hittills! Jag hoppas verkligen att det kommer att fortsätta i den andan...

Jag har under alla år som mina grabbar gått i skolan avsatt 1-2 dagar per termin i deras respektive klass - dels för att se hur dom har det om dagarna och dels för att själv bilda mig en realistisk uppfattning om hur skolan o lärarna fungerar med eleverna! Tycker det har varit värt guld! Tyvärr ser man alldeles för få föräldrar som gör detsamma, eller som ens tänker tanken att man faktiskt kan offra några timmar på skolan med sitt barn... lärarna saknar det mycket vet jag! Jag får höra det varenda gång...
Men men, alla är vi olika o tänker olika... och alla har kanske inte jobb där dom lätt kan ta fritt, men o andra sidan kan man väl kanske planera på ett annat vis om man verkligen hade velat, jag vet inte...
Nu råkar jag ju ha lediga dagar mitt i veckan och jag jobbar bara 75%, så det är klart att mina möjligheter ökar direkt... Tycker barnen är bara små en gång liksom... men återigen; alla är vi olika o det ska vi få vara:)

Nu ska jag inte trada mer om mina tankar hit o dit utan dela med mig av en härlig färgklick som jag upptäckte i min trädgård idag när jag rensade ogräs på framsidan av huset idag! Har sedan ett par år tillbaka en liten samling med jättevallmon i trädgården och idag hade den ena öppnat sig... helt sanslöst vacker!!!


Nu ska jag snart valla barnen i säng - men innan dess ska vi köra lite massage, det gör dom gått efter en lång dag:)

Hej svejs *S*

2 kommentarer:

Pia sa...

vilken fin blomma vännen!!

Anonym sa...

Jag håller med dig...
Varför kan inte fler föräldrar bry sig?
Det är så lite tid det tar att gå på möten m.m.
& blommanär så fin

Några rader om mig...

Några rader om mig...

Jag är en quinna på 39 år som är boendes med min familj som består av man o 2 pojkar på 9 o 11½ år. I nästan 8 år fick vi vara lyckliga hundägare till en underbar leonbergertik vid namn Bonny, men hon gick dessvärre hastigt bort nu i september:(
Så nu har vi "bara" 2 marsvinspojkar vid namn "Kalle & Fnatte"!
Men - tilläggas bör att för ett par månader sedan utökades familjen med en styck katt vid namn "Kasper"! Precis vad vi behövde:)

Bor gör vi i ett gammalt gruvhus i en liten by ett par mil utanför Helsingborg.
När jag inte har fullt upp med min familj, mitt hem o mitt jobb på natten inom äldreomsorgen så är mina främsta fritidssysselsättningar att sova o äta... fniss:)

Skämt osido... för att må bra o ladda mina batterier så blir jag glad om jag får hålla på med scrapbooking, fotografera, datorn, läsa, skriva brev och träffa mina vänner... när tiden tillåter - om inte, så får man ta sig tid då o då!

Ni kommer att finna en hel del om min scrapbooking här och även mina grabbar - så vet ni det:)

Ha ett underbart liv!



Online
Idag
Denna vecka
Denna månad
Totalt
Powered By Blogger