lördag, december 30, 2006

Julen och sånt...

Jaha... då var julen över.... *poff*... som en sprucken ballong! Jodå, vi har överlevt allt utan krämpor eller andra fadäser och det har stundtals t.o.m varit riktigt mysigt, absolut! Men en stor önskan har jag iallafall... och det är att få lov att vara helt ledig en gång inför julen! Ungefär från slutet av november till årsskiftet, det tror jag hade varit ganska lagom! Allvarligt talat faktiskt! Jag är riktigt, riktigt trött på att behöva jobba och stressa så inför denna ljuvliga helg som ska vara så fridfull o stämningsfull:( För visst är det en mysig helg?!
Jag vet inte hur jag bär mig åt eller hur jag är skapt, men jag håller på att stressa ihjäl mig dagarna före julafton alltså... trist!
Det är 3'e gången som vi har julen hemma hos oss och "Kalle Anka" klockan tre på julafton har jag aldrig sett bara... man har ju fullt upp i köket känns det som.
Ok, det beror säkert på hur man lagt upp det - men jag vet ärligt talat inte hur jag ska lägga upp det i så fall för att det ska bli lugnt o fridfullt...
Men som sagt, detta är enbart mina personliga tankar o inför dom flesta så behåller jag dom för mig själv - men inombords... *suck*

Ska försöka dra lite kort om vår lilla jul - för oavsett så blev det ju jul även i vårt hus, dock en mycket grön sådan:)

Svärföräldrarna var som sagt hos oss hela julen och det var hur trevligt som helst! Barnen njöt oxå i fulla drag! Jag tillhör den lilla skaran (tydligen!) som stormtrivs ihop med mina svärföräldrar och har alltid gjort! Dom är jättegulliga o enkla att leva med - för att inte tala om hjälpsamma o generösa, även om dom på äldre dar borde ta det lite lugnare...

Fast, hålla svärmor ifrån köket är ju inte det enklaste alltid:) Samtidigt är hon duktig på att säga ifrån när det blir för mycket o då går hon o vilar ett tag, det är bra. Även om dom är enormt aktiva med både föreningsliv o resor så är dom inte riktigt krya alla gånger...

På självaste julafton kom som sagt min syster+man och senare även min systerdotter - mer eller mindre direkt från jobbet i Lund! Stressigt värre... Hon jobbar i en större klädesbutik, så där har ju varit allt annat än lugnt nu inför julen - för att inte tala om mellandagsrean efteråt... *gosh*!

Julmat hade vi så vi kunde frossa (varför äter man alltid som var tugga vore den sista???) och för att inte tala om "gottebordet"...

I år hade store sonen och min systerdotter delad vårdnad om "tomtebiten" - sonen som tomtade o läste på paketen och min systerdotter som hjälpte till vid julklappsrimmen:)

På tal om annat vad gäller hans läsning så är det otroligt vad det har lossnat för honom under detta året, med läsningen! Nu märker man att han faktiskt har knäckt läskoden:) Problem har han fortfarande lite, men ljusår ifrån vad det var förut! Min syster bl.a blev riktigt rörd över hur bra han läste... :)

Barnen fick mycket paket i år (som alltid väl?) och många paket med ljud.. hrm!? Ja ja, man har ju själv varit skuld till många av dom:) T.ex en synth, elektroniska trummor, en kareokemaskin bl.a!
Ett paket som blev riktigt poppis var en bärbar dvd med tv (en sån som man kan ha med i bilen typ!), heter det så??? Nåväl, den verkar kanon faktiskt - min systerdotter fick dom den av, och man kan även spela spel på den:)
Den lär bli perfekt under våra längre bilfärder hem till svärisarna mm.

Sen läste jag i några bloggar om att vi vuxna inte skulle ge varann paket... och så hette det även hos oss - men tydligen tyckte några att jag skulle ha paket ändå...

En hel del blev det t.o.m (tur att man själv handlat lite julklappar till dom som inget skulle ha oxå - hrm...knepigt det där!) salladsbestick, presentkort på "Scraproom", kläder, en dvd, ett stekjärn.... jovisst blev man ju glad!

Däremot en dag som jag verkligen njöt utav var juldagen! Då kände jag verkligen att jag kunde ta det ko-lugnt:) Så otroligt skönt det var! Pojkarna var fullt sysselsatta med sina julklappar o vi vuxna, bara "var".... gott!

Annandag jul var det strålande solsken och ett underbart väder (plusgrader givetvis!) och vi åkte upp på Söderåsen allihopa och gick en riktigt lång promenad allihopa. Så skönt det var att röra på sig efter allt frosseri:)
När vi körde därifrån så släppte mannen av mig o svärmor halvvägs hem och vi gick resterande väg oxå med hunden! Man skulle verkligen ta sig tid oftare att gå så här...

Vad gäller tv-tittande som jag personligen inte är duktig på till vardags, så fastnade även vi för den svenska (skånska) serien "Snapphanar"! Inte alls dum... men lite lite svårt var det att höra - även för en inbiten skåning:) Fast inte värre än att vi förstod alla ändå.

Vi passade även på att se dvd'n jag fått av svärmor - en helt underbar film som jag verkligen rekommenderar: "När hjärtat blir varmt"
Utspelar sig i Italien... i Toscanas underbara natur o miljö:) Inga superkända skådisar, men dock så pass kända att dom haft roller i flera storfilmer. Som sagt, jättemysig o rolig...

I onsdags var det dags för mig att börja jobba igen (natt) och svärföräldrarna åkte hemåt dagen efter... så tomt det blir i huset med en gång!
Jag har några ganska så intensiva dagar nu över nyår... 2 nätter, 2 kvällar och en morgon - allt i ett svep!
Så det blir ju inget glamoröst nyårsfirande precis hemma hos oss i år. Men hellre jag jobbar nyår än jul iallafall, helt klart. Nu har jag ju det jobbet jag har så...
Men självklart får vi hålla oss uppe o kika på raketerna vid tolvslaget... våran by där vi bor brukar vara ganska så frikostiga på den biten!

Igår kväll (fredagen den 29/12) var jag med på årets sista scrapträff på "Scraproom" i Hbg. KUL!!! Det vill man ju självklart inte missa!
Det var riktigt skönt att få komma hemifrån lite after allt som varit o nån scrapping har det ju knappt blivit av denna månad egentligen... mer än några julkort (som jag till slut blev så trött på att göra) som jag 'terroriserat' några med:)
Var med i kvällens skissutmaning - som jag inte vann, men som jag blev klar med iallafall:) Bara det är en bedrift vad gäller mig, så segstartad som jag är vad gäller att scrappa:) Så här blev resultatet...


Fotona är från årets kräftskiva hos farmor o farfar:)

Då så... tack för mig o mina löss!

GOTT NYTT ÅR ALLIHOPA:)

*S*

3 kommentarer:

Anonym sa...

Trots all stress och allt stök&bök före jul tycker jag att du har lyckats fånga den rätta julkänslan ändå!Åtminstone för läsarna av din blogg :) Får den uppfattningen då jag ser dina fina bilder och läser om gemenskapen och glädjen!
Nu önskar jag dig och de dina ett riktigt GOTT NYTT ÅR 2007!

Varma nyårskramar från Marika

Anonym sa...

Ni ser ut att ha haft en underbar jul.

Får önska ett Gott Nytt År!
Kramiz
Ingela
http://coelogyne.blogg.se/

Pia sa...

kul att läsa om er jul. Det verkar ha varit bra!
Fin layout som du fick gjort, men det är ju som vanligt med dig... får väl se om vi kan scrappa ihop ngn mer gång så jag kan smitta av mig lite så att du kanske nästa gång kan få gjort två layouter... hihi

Några rader om mig...

Några rader om mig...

Jag är en quinna på 39 år som är boendes med min familj som består av man o 2 pojkar på 9 o 11½ år. I nästan 8 år fick vi vara lyckliga hundägare till en underbar leonbergertik vid namn Bonny, men hon gick dessvärre hastigt bort nu i september:(
Så nu har vi "bara" 2 marsvinspojkar vid namn "Kalle & Fnatte"!
Men - tilläggas bör att för ett par månader sedan utökades familjen med en styck katt vid namn "Kasper"! Precis vad vi behövde:)

Bor gör vi i ett gammalt gruvhus i en liten by ett par mil utanför Helsingborg.
När jag inte har fullt upp med min familj, mitt hem o mitt jobb på natten inom äldreomsorgen så är mina främsta fritidssysselsättningar att sova o äta... fniss:)

Skämt osido... för att må bra o ladda mina batterier så blir jag glad om jag får hålla på med scrapbooking, fotografera, datorn, läsa, skriva brev och träffa mina vänner... när tiden tillåter - om inte, så får man ta sig tid då o då!

Ni kommer att finna en hel del om min scrapbooking här och även mina grabbar - så vet ni det:)

Ha ett underbart liv!



Online
Idag
Denna vecka
Denna månad
Totalt
Powered By Blogger