måndag, oktober 23, 2006

Ett intressant studiebesök...


...har jag varit på idag - iallafall intressant för mig:) Det var genom utbildningen som jag går på nu. Vi var och hälsade på "Hospice" i Helsingborg. Det har ju varit en röd tråd genom alla våra 4 veckor, det här med lindrande vård i livets slutskede och vad passar då inte in som bäst om inte ett besök på en hospice avdelning:) Ett fruktansvärt tungt ämne, men ändå mycket av en vardag i mitt yrke inom vården - speciellt bland äldre.

Till saken hör att Hospice som vi hälsade på ligger på min gamla arbetsplats i Hbg som jag arbetade på i 10 år! Det var i princip mitt andra hem då på den tiden (mellan -87 till -97). Så det var verkligen en nostaligtrip att komma dit!
Till min fasa så upptäckte jag att enormt mycket var ombyggt i området runtikring - ett stort nytt modert bostadsområde har blivit byggt i närheten av det sjukhemmet där jag var... Det visste jag förvisso om, men i ärlighetens namn så har jag aldrig tagit mig dit för att se sen jag slutade där -97.
Så det resulterade i att jag dirigerade mina kollegor på fel väg när vi skulle köra dit! Tihi:) Vägen som jag hade kört på i 10 års tid DÅ, fanns nämligen inte längre! Utan nu fick man ta sig igenom en annan avtagsväg plus 2 mindre rondeller... 'que'!? Det var inte förrän jag var ganska så nära inpå som vägen var densamma... som det kan bli!

Väl framme så var själva byggnaden sig lik (tack o lov!) fast dock med några smärre nyare förändringar. Likaså när vi vi kom in så 'kände jag igen mig', men känslorna var blandade... jag skulle inte vilja jobba där igen, det känns ändå som ett avslutat kapitell i mitt liv liksom. Inte för att jag inte trivdes, utan för att jag helt enkelt vill vidare...

Vi fick en föreläsning och en rundvandring av en helt underbar sjuksköterska! Vilken människa! Så mjuk o jordnära, otroligt mänsklig o godhjärtad på nåt vis:) Man tog verkligen till sig allt hon berättade...
Sen fick vi även se själva avdelningen... det blev en mycket positiv upplevelse! Ett otroligt lugn fanns i atmosfären, mild beslysning, mycket värmeljus, varma färger o mönster på alla väggar o rum... fritt kaffe/the dagen lång för patienterna i ett hörn... rum o möjlighet till övernattning för anhöriga... t.o.m rökrum... och nästan det bästa av allt - ett riktigt spa med ett stort bubbelbadkar, värmeljus, doftljus, lugnande musik, växter o t.o.m små kristall lampor på dom kaklade väggarna... otroligt fint!!! Vi blev djupt imponerade alla! Dom sjuka som inte kunde ta sig i detta badkar fick hjälp via en avancerad lift, så ingenting var omöjligt i princip:)
Allt för att göra livet så drägligt och smärtfritt som möjligt, liksom slutet...
Det kändes verkligen tillfredställande att få se allt detta!

Annars pratar ju folk ofta om att Hospice är 'dödens väntrum' eller 'sista hållplatsen' osv. och visst, det är oftast dom med en obotlig sjukdom som får vara där och det måste defintivt inte vara enbart äldre. Men med den atmosfären och miljön plus duktiga sjuksköterskor dygnet runt, så kan ju slutskedet knappast bli bättre - om man nu inte kan eller vill vara hemma vill säga. En tung bit, verkligen... men mycket, mycket givande! Det kändes verkligen som ett privilegium att få se detta idag:)

Den sista tiden då jag jobbade där då hade Hospice precis börjat o ta form, så då var det inte alls så här välgjort. Men det har det säkerligen blivit med tiden:) Positivit på alla vis!
Även om jag då o då tvivlar på att jag ska jobba inom vården tills jag blir pensionär så har den här utbildningen ändå ännu en gång bevisat att det faktiskt är männsikor jag vill jobba med! Jag tycker verkligen att allt sånt är givande o intressant... Synd o skam bara att allt ska räknas i pengar o budget o indragningar etc. Det är ju sånt som får en att tvivla många gånger, tyvärr.

För o lätta upp detta allvarliga, men dock intressanta besök idag så kan jag visa min senaste lo som jag pysslat med då o då dom senaste dagarna!

Med några bilder från årets varma sommar:) Yes, det är mina tår...:)
Ganska enkel, men dock...

Ha en finfin kväll *S*



3 kommentarer:

Anonym sa...

Gokväll Vännen,
Länge sedan jag tagit mig tid att kommentera men nu är jag riktigt i farten:)Kan riktigt känna hur fint och givande studiebesöket var för dig!Härligt med sådana studiebesök!Och en liten nostalgitripp blev det för dig dessutom. Skoj!

Jättefin lo du gjort! Bilden på tårna är bara för härlig!!!
God fortsatt vecka till dig!

Varmaste kramar från Marika

Anonym sa...

Å vilket studiebesök ni har fått göra. Verkar ha varit väldigt givande och gett mycket bra intryck på alla sätt och vis.

Vilken underbar LO du har gjort vännen ! Du är ju så himla duktig !

Kram Kram

Anonym sa...

http://markonzo.edu Your Site Is Great!, ashley furniture [url=http://jguru.com/guru/viewbio.jsp?EID=1536072]ashley furniture[/url], btuerep, allegiant air [url=http://jguru.com/guru/viewbio.jsp?EID=1536075]allegiant air[/url], bxisp, pressure washers [url=http://jguru.com/guru/viewbio.jsp?EID=1536078]pressure washers[/url], eqsvnqt, dishnetwork [url=http://jguru.com/guru/viewbio.jsp?EID=1536080]dishnetwork[/url], xvapgwo, adt security [url=http://jguru.com/guru/viewbio.jsp?EID=1536076]adt security[/url], xainsd,

Några rader om mig...

Några rader om mig...

Jag är en quinna på 39 år som är boendes med min familj som består av man o 2 pojkar på 9 o 11½ år. I nästan 8 år fick vi vara lyckliga hundägare till en underbar leonbergertik vid namn Bonny, men hon gick dessvärre hastigt bort nu i september:(
Så nu har vi "bara" 2 marsvinspojkar vid namn "Kalle & Fnatte"!
Men - tilläggas bör att för ett par månader sedan utökades familjen med en styck katt vid namn "Kasper"! Precis vad vi behövde:)

Bor gör vi i ett gammalt gruvhus i en liten by ett par mil utanför Helsingborg.
När jag inte har fullt upp med min familj, mitt hem o mitt jobb på natten inom äldreomsorgen så är mina främsta fritidssysselsättningar att sova o äta... fniss:)

Skämt osido... för att må bra o ladda mina batterier så blir jag glad om jag får hålla på med scrapbooking, fotografera, datorn, läsa, skriva brev och träffa mina vänner... när tiden tillåter - om inte, så får man ta sig tid då o då!

Ni kommer att finna en hel del om min scrapbooking här och även mina grabbar - så vet ni det:)

Ha ett underbart liv!



Online
Idag
Denna vecka
Denna månad
Totalt
Powered By Blogger