tisdag, oktober 03, 2006

Skol-dax:)

Oj vad ansträngande det är att börja skolan.... pust.... tihi:) Nä, skämt osido - det blir nog mera av allt vad det lider:)
Igår började jag som sagt min utbildning som vi så fint 'fått' via kommunen/våra jobb. "Lindrande vård" ska vi nu läsa i 4 veckor. Måste säga att jag var ganska så positiv ändå när jag åkte hem igår. Läraren som ska hålla i det verkar vara en glad, positiv och mycket spontan kvinna, som berättar mycket från sina egna erfarenheter osv. Det är betydligt lättare och lyssna på en sådan person än om dom enbart rabblar från löroböckerna.

På tal om läroböcker så är våra böcker tydligen försenade - suck! Så färvånade vi blev då - "not"! Så några självstudier idag var det ju inte tal om - "oj, så ledsen jag blev då":)
Men det lär det ju såklart bli mer av det senare. Vi ska tydligen arbete mycket i grupper sen och vi ska även få prov och betyg på våra arbeten. Men jag är inte så värst orolig längre över dom bitarna faktiskt. Mycket är ju om sådant som vi faktiskt fått erfara genom våra år i yrket, det är bara det att vi fördjupar oss i det nu och utbyter erfarenheter:)

Något läshuvud har jag ju aldrig varit och jag har alltid fått både banka in och slå in information genom skolåren! Så gissar att jag inte blivit bättre på inlärning nu, snarare tvärtom! Så jag tar allt med en skopa salt... jag gör mitt bästa, så får det bli gott nog:)

Vuxenskolan vi går på ligger bara över motorvägen där jag själv bor, så jag har ju faktiskt både promenadavstånd o cykelavstånd! Fast igår var jag faktiskt glad över att jag tog bilen ändå - regnet stod som spön i backen! Det är ändå en kvart hem om jag hade gått liksom... Så ska det vädret fortsätta så blir det ju till o gräva fram regnkläderna:)

Sen blir det till o ta med sig mat dom dagarna man är på skolan (mån-ons-fre), för i deras matsal finns det bara frusna pajer och pizza slizes att köpa - hur kul är det efter ett par gånger?! Dyrt blir det med för den delen! Igår första dagen fick man ju bekosta det såklart, men nu vet man ju hur allt funkar:) Det får räcka med kaffe pengar - frukt o vatten tar man med sig + lunch.

Tiderna jag har är 8.30-16.00 mån och ons, sen på fredagen börjar vi 8.30 till 15.15, helt ok!
Sen är det tänkt att man ska ha självstudier tos+tors. Hela utbildningen ska vara på 75% och det är ju exakt vad jag jobbar, så det ska verkligen bli skönt att utesluta arbetet under den här tiden fkatiskt, en liten 'time-out'! Inte helt fel!


Ikväll blir det kotletter till middag... få se vad jag gör till - något i potatisväg gissar jag:)
Klockan 19.00 ska jag "ta tag i mitt i liv" igen... jag ska börja på "Viktväktarna" igen:( Surt, men sant! Det är bara att erkänna att jag inte fixar det utan - äter allt som kommer i min väg, typ! Sen trivs jag med deras koncept faktiskt, bra recept o sammansättningar osv.

Det enda jag inte gillar är att jag tydligen måste trycka ner den där förbaskade 100-lappen i halsen på dom för att jag överhuvudtaget ska skärpa till mig - mycket retligt!
Så roligt jag kunde haft för dom pengarna egentligen!!!

Nåväl, det blir nog bra i halvlek!
Ha ett underbart liv - *S*

2 kommentarer:

Anonym sa...

Å vad jag beundrar dig som har satt dig i skolbänken igen. Jag hade aldrig klarat det förstår du. Är alldeles för rastlös för att sitta ner i skolan igen och har heller ingen större motivation till att lära mig saker som jag "måste" kunna.

Lättare hade det nog gått idag kanske... för då går man skola eller kurser efter det man själv vill och önskar. Vilket man inte gjorde i grundskolan... då var det bara att finna sig i situationen.

Nå ja. Så illa var det nu inte för mig i skolan...

Jag önskar dig i alla fall lycka till och hoppas att du tycker det är intressant och att det ger dig något.

Kram i mängder

Anonym sa...

Lycka till på skolbänken!! Klart det känns ovant men förhoppningsvis får du mycket nytt och givande i ryggsäcken med dig därifrån! Njut av dina annorlunda arbetsdagar nu!
Kramis Marika

Några rader om mig...

Några rader om mig...

Jag är en quinna på 39 år som är boendes med min familj som består av man o 2 pojkar på 9 o 11½ år. I nästan 8 år fick vi vara lyckliga hundägare till en underbar leonbergertik vid namn Bonny, men hon gick dessvärre hastigt bort nu i september:(
Så nu har vi "bara" 2 marsvinspojkar vid namn "Kalle & Fnatte"!
Men - tilläggas bör att för ett par månader sedan utökades familjen med en styck katt vid namn "Kasper"! Precis vad vi behövde:)

Bor gör vi i ett gammalt gruvhus i en liten by ett par mil utanför Helsingborg.
När jag inte har fullt upp med min familj, mitt hem o mitt jobb på natten inom äldreomsorgen så är mina främsta fritidssysselsättningar att sova o äta... fniss:)

Skämt osido... för att må bra o ladda mina batterier så blir jag glad om jag får hålla på med scrapbooking, fotografera, datorn, läsa, skriva brev och träffa mina vänner... när tiden tillåter - om inte, så får man ta sig tid då o då!

Ni kommer att finna en hel del om min scrapbooking här och även mina grabbar - så vet ni det:)

Ha ett underbart liv!



Online
Idag
Denna vecka
Denna månad
Totalt
Powered By Blogger